سخنان اندیشمندان و بزرگان غیر مسلمان در مورد قرآن - قسمت سوم
ویل دورانت در تاریخ تمدن میگوید:
پیدایش تمدن اسلام از حوادث بزرگ تاریخ است. اسلام طی پنج قرن، از سال ۸۱ تا ۵۷۹ هجری، از نظر نیرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نیک و تکامل سطح زندگانی و قوانین منصفانه انسانی و ادبیات و تحقیق علمی و علوم و طب و فلسفه پیشاهنگ جهان بود.
آلبرت انیشتاین که نیازى به معرفى ندارد، مىگوید:
قرآن کتاب جبر یا هندسه نیست؛ مجموعهاى از قوانین است که بشر را به راه صحیح، راهى که بزرگترین فلاسفه و دانشمندان دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند ، هدایت مىکند.
پروفسور آرتور آربرى که یکى از مترجمان مشهور قرآن به زبان انگلیسى است، مىگوید:
زمانى که به پایان ترجمه قرآن نزدیک مىشدم، سخت در پریشانى به سر مىبردم؛ اما قرآن آنچنان آرامش خاطرى به من مىبخشید که براى همیشه به خاطر خواهم داشت. من در حالى که مسلمان نیستم، قرآن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگهاى نافذ و مرتعش کنندهاش شوم و تحت تأثیر آهنگش قرار گیرم و به کیفیتى که مسلمانان واقعى و نخستین داشتند، نزدیک گردم تا آن را بفهمم.
دکتر هانرى کُربن، اسلام شناس معروف فرانسوى، سخن جالبى درباره قرآن دارد. وى مىگوید:
اگر قرآن خرافى بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرأت نمىکرد که بشر را به علم و تعقل و تفکر دعوت کند. هیچ اندیشهاى به اندازه قرآن محمّد(ص) انسان را به دانش فرا نخوانده است تاآن جا که نزدیک به نه صد و پنجاه بار در قرآن، از علم و عقل و فکر سخن رفته است.
ناپلئون بناپارت، امپراطور فرانسه :
امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان جهان را با یکدیگر متحد کنم تا نظامى یکنواخت، فقط براساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و مىتواند مردم را به سعادت برساند، ترسیم کنم. قرآن به تنهایى عهده دار سعادت بشر است .
مهاتما گاندى، رهبر فقید هند هم اعتقاد داشت : از راه آموختن علم قرآنى، هر کس به اسرار وحى و حکمتهاى دین، بدون داشتن هیچ خصوصیت ساختگى دیگرى پى مىبرد. در قرآن هیچ اجبارى براى تغییر دین و مذهب انسانها دیده نمىشود. قرآن به راحتى مىگوید: هیچ زور و اکراهى در دین وجود ندارد .
ژان ژاک روسو، متفکر و روان شناس مشهور فرانسوى، برداشت منحصر به فردى از قرآن دارد؛ او مىگوید:
بعضى از مردم بعد از آن که مقدار کمى عربى یاد گرفتند، قرآن را خوانده، امّا درست درک نمىکنند. اگر مىشنیدند که محمّد(ص) با آن کلام فصیح و آهنگ رساى عربى آن را مىخواند، هر آینه به سجده مىافتادند و ندا مىکردند: اى محمّد عظیم! دست ما را بگیر و به محلشرف و افتخار برسان. ما به خاطر یارى تو حاضریم که جان خویش را فدا سازیم .
بلر خاور شناس معروف می گوید: لغت قرآن ،فصیح ترین لغات عرب واسلوب بلاغت آن طوری است که افکار را به سوی خود جذب می کند.قرآن دارای مواعظی است آشکار و به زودی برای همیشه بی معارض خواهد بود.هر کس که از این کتاب به خوبی پیروی کند،زندگی آرام وگوارایی خواهد داشت.
پروفسور رابرستون کشیش اسکاتلندی می گوید:
قرآن مقدس در مورد دو رویی،کینه،تکبر،غرور،بی عدالتی و انواع آن،بسیار سخت گیر و در مورد صفات نیک از قبیل صبر،حق شناسی،صداقت و ترس از خدا،بسیار مصر و جدی است.
دکتر پطروشوفسکى استاد تاریخ شناس روسى :
قرآن تعلیمات و احکام و مواعظ و سخنانى است که محمد (ص) در زمان هاى مختلف به پیروان خویش از طریق وحى که از طرف خداوند در حالت خاص به وسیله روح القدس یا جبرئیل بر وى نازل شده بود، ابلاغ کرد، آیات قرآن توسّط مؤمنان بر برگ هاى خرما و قطعات استخوان و ندرتاً بر پوست نوشته مىشده ولى بیشتر از بر مىکردند، صحابه پرشور نیز قرآن را از بر کرده و حافظ آن بودند، قرآن براى مسلمانان کتابى است مقدس و پایه دین ایشان است، و همان مقامى را دارد که تورات در نظر یهودیان و انجیل در نظر مسیحیان دارد. از نظرگاه مسلمانان مؤمن قرآن بر خلاف آنچه دانشمندان اروپائى مىپندارند، تألیف و پدید آورده محمد پیامبر (ص) نبوده بلکه سخنان اصیل (وحى) خداوند است.
بانو مایل آنجلو ایتالیائى :
در ابتداء به عللى الزاماً کتاب هایى که بیگانگان در زمینه اسلام و قرآن نوشته بودند مورد مطالعه قرار دادم، با وجودى که نوشتههاى آنان درباره آئین جاودانى اسلام با غرض ورزى و بدگوئى توأم است، در عین حال مىتوان از لابلاى سخنان ایشان حقایق تابناک اسلام را دریافت و حدود نفوذ و اتقان مطالب قرآن را به دست آورد. آشنائى من با تعالیم حیات بخش و معارف درخشان اسلام و قرآن، بینش جدید و عمیقى در من به وجود آورد و طرز فکرم را درباره جهان آفرینش و فلسفه وجود به کلى دگرگون ساخت و احساس کردم که تعلیمات اسلام بر خلاف تعالیم مسیحیت، انسان را موجودى شریف و با شخصیت مىشناسد نه موجودى کثیف و ذاتاً آلوده!!. مسلمانان به حکم کتاب آسمانى قرآن پیامبر عالى مقام خود را انسانى مانند انسان هاى دیگر مىدانند که خداوند او را براى تبلیغ و رسالت و رهنمائى انسان ها برگزیده است. در این کتاب دستور زندگى و نحوه بهرهگیرى از لذایذ این دنیا و حیات آن، به طرزى جالب و خردمندانه بیان شده است.
کنت ادوارد گیوجا دانشمند ایتالیایى:
من در پیرامون ادیان قدیم و جدید، تحقیق فراوان نموده و آن ها را با دقت مورد مطالعه قرار دادم تا در نتیجه به دست آوردم که یگانه آئین آسمانى و حقیقى اسلام است، و کتاب آسمانى این دین، یعنى قرآن مجید، تمام نیازمندی هاى مادى و معنوى بشر را تضمین کرده و او را به کمالات اخلاقى و روحى، سوق مىدهد و رهبرى مىنماید .
لومانس دانشمند امریکایی :
اولین شراره زیبا و باطراوت که نور از قرآن کریم می باراد، عبارت بسمالله الرحمنالرحیم است که دنیایی از معنا است.
ربوا دانشمند فرانسوی:
قرآن منطق و زیبایی دارد، به زور به کسی تحمیل نمیشود، بلکه لطیف است و در مقام اقناع به نیروی منطق مجهز است.
سرویلیام موئیس دانشمند انگلیسی :
قرآن کریم آکنده از دلایل منطقی، علمی، قضایی، حقوقی، مدنی و مهمتر از همه لطافت است که در کتب آسمانی بینظیر است.
مایکل آنجلو دانشمند ایتالیایی :
آشنایی من با تعایم حیاتبخش و معارف درخشان اسلام و قرآن، بینش جدید و عمیقی در من ایجاد کرد و طرز فکرم را درباره جهان آفرینش و فلسفه وجود به کلی دگرگون ساخت و احساس کردم که تعلیمات اسلام برخلاف تعالیم مسیحیت انسان را موجودی شریف و با شخصیت می شناسد نه موجودی کثیف و ذاتا آلوده، مسلمانان به حکم کتاب آسمانی خود قرآن پیامبر والامقام خود را انسانی مانند انسانهای دیگر می دانند که خداوند او را برای تبلیغ و رسالت و راهنمایی انسانها برگزیده است در این کتاب دستور و نحوه بهره گیری از لذایذ این دنیا و حیات آن، به طرزی جالب و خردمندانه بیان شده است.
سدیو دانشمند فرانسوی نیز معتقد بود در قرآن که اوج زیبایی سخنها است، چیزی از مقررات اجتماعی فروگذاری نشده است.
ویلیام انگلیسی در مورد قرآن کریم گفته است:
قرآن محمد (ص) کتابی است پر از دلایل روشن و منطقی و مسائل بی شمار علمی و قوانین حقوقی و قضایی و دستورات عالیه برای حفظ حیات مدنی و اجتماعی که با عبارات ساده و در عین حال محکم و منظم آمده و خواننده را مجذوب خود می نماید.
خدا دل های ما رو با قرآن همراه کنه ..
راستی دوست داشتید وبلاگ ما رو هم دنبال کنید ...